Feilloze bereikbaarheid voor hulpdiensten

Frontier, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in connectiviteit, onderzoekt de mogelijkheden en voordelen van 5G voor de Nederlandse hulpdiensten. Brandweer, politie en ambulances hebben real-time gegevens nodig om in elk scenario snel, betrouwbaar en nauwkeurig beslissingen te nemen. Daarbij worden steeds meer innovatieve middelen gebruikt, zoals drones en robots.

Duur

Juli – december 2023

Partners (TU Delft)

Do IoT Fieldlab, TU Delft, RoboHouse, The Green Village

Partners (andere)

Frontier, TNO, MCS, SURF, Unmanned Valley

Om in elke situatie snel en juist te kunnen handelen zijn de hulpdiensten afhankelijk van een goede, stabiele en snelle connectie. Tussen alle eenheden die op dat moment in actie komen is het van uiterst belang dat ze perfect met elkaar kunnen communiceren. Op dit moment maken de hulpdiensten nog gebruik van het consumentennetwerk voor video en audiocommunicatie, dat niet altijd feilloos werkt.

Frontier onderzoekt de oorzaak van de prestatieproblemen in het huidige consumentennetwerk. Dit netwerk maakt gebruik van diverse technologieën, zoals 3G, 4G en andere internetbronnen, die samen een betrouwbare en stabiele verbinding zouden moeten bieden. In de praktijk blijkt dit niet altijd het geval en zijn de hulpdiensten een enkele keer korte tijd niet bereikbaar voor een noodoproep.

Tijdens dit project voert Frotier de tests uit op een volledige 5G-verbinding: de Do IoT Fieldlab 5G-testinstallatie, Het doel is om te begrijpen waarom sommige problemen optreden, om een verbeterde oplossing te vinden die de betrouwbaarheid en stabiliteit van het netwerk verzekert.