Conical Systems, een Nederlands bedrijf dat zich richt op deelvervoer, wil een nieuw type micro-auto ontwikkelen: Swing. Dit onderzoek richt zich op het inzetten van 5G-technologie om het kleine wagentje op afstand te monitoren en te besturen.
Duur
Mei 2023 tot november 2023
Partners (TU Delft)
Do IoT Fieldlab, TU Delft, The Green Village
Partners (andere)
Conical Systems, Tyndall, Bondi, TNO, MCS, SURF, Unmanned Valley
Meer dan de helft van de autoritten in Europa is korter dan acht kilometer. Voor zulke korte afstanden kan deelvervoer uitkomst bieden. Fietsen, pedelecs en scooters bieden weinig mogelijkheden om bagage mee te nemen en bieden geen beschutting bij slecht weer. Daarom bedacht Conical Systems een prototype elektrische micro-auto, die met een maximum snelheid van 25 km per uur op het fietspad mag rijden: Swing.
Om ervoor te zorgen dat Swing op de juiste plek klaarstaat, kan hij op afstand worden bestuurd naar bijvoorbeeld een oplaad- of ophaalpunt. De gedachte hierachter is dat de aanbieder met een beperkt aantal voertuigen flexibel kan inspelen op de behoefte van de reiziger. Daarnaast wordt ook getest met een zelfsturend systeem.
5G essentieel
Conical Systems wil 5G gaan inzetten voor de gegevensoverdracht van Swing naar een operator en de overdracht van opdrachten van de operator weer terug naar het voertuig. In de testfase worden verschillende factoren bestudeerd die invloed kunnen hebben op de stabiliteit van de dataoverdracht. Denk hierbij aan rijsnelheid, vermogen, de afstand tussen de micro-auto en de 5G-installatie, de invloed van omliggende gebouwen op het netwerksignaal en de exacte plek van de antenne op het voertuig.
Met behulp van Do IoT fieldlab’s 5G-faciliteiten kan Conical Systems met een Swing prototype veilig testritten maken in een afgebakende omgeving op de TU Delft campus. Voor het accuraat op afstand besturen van Swing is razendsnelle gegevensoverdracht nodig. De lage vertraging (latency) van 5G is daarbij essentieel. Na het afronden van het onderzoek wil Conical Systems met Swing een aanvulling op het bestaande aanbod toevoegen aan de Europese markt.