Terugblik: 5G-dekking op zee

Hoe kun je zo goed mogelijk de netwerkdekking boven de Noordzee in kaart brengen? Deze vraag staat voor startup Drocean centraal. Met professionele drones werken zij aan een dekkingskaart. De afgelopen maanden hebben zij via Do IoT Fieldlab hun idee gevalideerd en verder uitgewerkt. Resultaat: alles staat in de startblokken om de dekkingskaart te maken.

Oprichter van Drocean Nathan Janssen blikt terug:

“Als techneut heb ik mij gespecialiseerd in drone-inspecties op zee. Steeds meer partijen hebben behoefte aan heldere informatie: welke gedeelten van de Noordzee hebben welke dekking met 4G en 5G? Dit wil ik in kaart brengen. Maar dit kan ik niet alleen. Ik heb input van verschillende experts nodig, variërend van kennis van meetapparatuur, tot diepgaande kennis van connectiviteit. Via Do IoT Fieldlab kwam ik makkelijk in contact met de juiste personen. Het is fijn om gebruik te maken van deze connecties in plaats van zelf op zoek te gaan.”

Buiten het zicht

Het maken van een dekkingskaart, oftewel de ‘mapping’ van het bereik op de Noordzee, is een behoorlijke uitdaging. Eerste obstakel: je mag volgens de huidige wetgeving nog niet ‘Behind Visual Line of Sight’ (BVLOS) vliegen. Oftewel: de dronepiloot moet altijd zicht houden op de drone. Daarom bracht Do IoT Fieldlab Drocean in contact met Unmanned Valley: deze partner is dé locatie in Zuid-Holland waar dronebedrijven experimenteren, onder meer met een 5G-installatie. Onlangs gaf de overheid groen licht om versneld een ‘corridor’ boven de Noordzee open te stellen waar Unmanned Valley vluchten mag uitvoeren, ook buiten het zicht van de dronepiloot.   

Brede toepassingen

Deze belangrijke stap is essentieel om verder uit de kust te vliegen. Nathan: 

“De markt zit te springen om oplossingen. Zowel commerciële bedrijven als overheden. Denk aan inspectie van windmolens, levensreddende medicijnen naar een eiland brengen, maar ook aan de inzet van drones voor bescherming van ons land. We kunnen drones pas goed boven de zee laten vliegen, als we weten hoe de dekking is. Zodra een drone het contact verliest met de piloot, keert hij voor de veiligheid terug naar zijn startpunt. Dit is in een operationele setting niet wenselijk, verbinding mag geen belemering zijn voor de drone operatie. Wij zijn er helemaal klaar voor om dit probleem uit de wereld te helpen. We hebben de hardware gevalideerd, we hebben onze data vergeleken met andere databronnen, en we kunnen nu gaan opschalen. Met een aantal experts werken we de laatste details uit van onze software.”

Nathan heeft een duidelijk plan voor het daadwerkelijk ‘mappen’ van de Noordzee. Stapsgewijs wil hij met in eerste instantie drie drones toewerken naar in totaal tien stuks die data inwinnen. Ten opzichte van de huidige, kleinschalige experimenten met een veld met 300 meetpunten, kan Drocean schalen naar de omvang die de noorzee met zich meebrengt en daar de drones op verschillende hoogten inzetten in een veld met tienduizenden meetpunten. Het eerste resultaat wordt straks een kaart met basisinformatie. Als bedrijven of overheden dan een specifieke vraag hebben voor een deelgebied op de Noordzee, kan Drocean gedetailleerde kaarten op maat maken.

Aan ambitie ontbreekt Drocean niet. Nathan:

“Wij geloven in de kracht van private netwerken voor oplossingen op maat. Ik wil vooruitlopen op de markt en kan me via Do IoT Fieldlab ook voorbereiden op de komst van 6G. De eerste testvluchten met het BVLOS-testgebied worden volgend jaar verwacht. Zodra de regelgeving het toelaat gaan we helemaal los!”

Meer informatie? Lees dan ook deze post of dit artikel.