Draadloos treinen detecteren
Rail Connected is een Nederlands bedrijf dat draadloze sensoren ontwikkelt voor het spoor. Met de draadloze assenteller, die passerende treinen registreert, wil Rail Connected bijdragen aan het optimaliseren en verder verduurzamen van het treinverkeer.
Duur: mei 2022 – februari 2024
Partners (TU Delft)
Do IoT Fieldlab, Robohouse
Partners (andere)
Rail Connected, ProRail, TNO, MCS, Unmanned Valley, SURF
Om de veiligheid op het spoor te garanderen is treindetectie belangrijk. Als je weet waar de treinen rijden, kun je berekenen hoe hard ze mogen rijden. Momenteel doet ProRail dit met een spoorstroomlopen (een stroomkring) in de spoorstaven. Met de komst van de invoering van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is het gebruik van assentellers verplicht. Dit apparaat telt hoeveel assen een bepaald punt van een spoorweg passeren; een andere manier van treindetectie dus.
Dit onderzoek richt zich op het ontwikkelen van een draadloze assenteller om de locatie van een trein te registreren. Een traditionele assenteller wordt geïnstalleerd met kabels voor stroomvoeding en data. De werkzaamheden voor het leggen van kabels en leidingen zijn tijdrovend en brengen het risico op beschadiging van kabels met zich mee. Het installeren van een draadloze assenteller is aanzienlijk sneller en goedkoper.
Het doel van dit project is het ontwikkelen van een draadloze versie van de assenteller. In de afgelopen jaren heeft Rail Connected, samen met ProRail, al een eerste versie ontwikkeld. Om het systeem ook daadwerkelijk geschikt te maken voor treinbeveiliging, zijn tests met 5G-technologie noodzakelijk. In dit onderzoek zijn met name de zeer snelle en betrouwbare gegevensoverdracht en het ultralage stroomverbruik essentieel.
De faciliteiten van Do IoT Fieldlab worden gebruikt om de mogelijkheden van 5G te onderzoeken bij het ontwikkelen van prototypes. De grootste uitdaging ligt in het testen of 5G aan de zeer strenge veiligheidsnormen (SIL4) voor treinverkeer kan voldoen.
De potentiële mogelijkheden op Europese schaal zijn enorm: zo moeten er alleen al in Nederland 20.000 assentellers komen. Als dit draadloos kan, scheelt het ontzettend veel graafwerkzaamheden en daarmee tijd, kosten en verstoringen in de dienstregeling. Daarnaast is het draadloze systeem duurzamer vanwege beduidend lager stroomverbruik en minder benodigde materialen. Ook is er geen onderhoud of vervanging van kabels nodig: een batterij gaat jarenlang mee en is eenvoudig te vervangen.
Bekijk de video over de ervaringen van Rail Connected met het experimenteren met 5G.
Dit project is mede mogelijk gemaakt door het Kansen voor West programma (dat zich richt op het bevorderen van de concurrentiekracht van West-Nederland).