De reis van ZED
ZED, een afkorting van Zero Energy Development, was een van de teams van TU Delft die het tot de 4TU Impact Challenge-finale schopten en kwam uiteindelijk zelfs als winnaar uit de bus dankzij hun batterij- en draadloze IoT-apparaten. Maar hoe is het team ontstaan en hoe zijn ze gekomen tot waar ze nu staan? Dit is het verhaal van ZED, een team dat de IoT-wereld duurzamer wil maken. We hadden het genoegen in gesprek te gaan met promovendus Suryansh Sharma, universitair hoofddocent Ranga Rao Venkatesha Prasad (ook bekend als VP) die beiden werken voor de faculteit van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) van de TU Delft, en bedrijfsstagiaire Josine van der Velde over hun traject.
Het prille begin
ZED is lang geleden, in 2009, ontstaan, vlak na de crash van Air France vlucht 447. Deze crash gaf VP het idee om IoT in te zetten om vliegtuigen veiliger te maken.
En de rest van de teamleden? Die vroegen zich al lang voordat ze een team vormden af hoe de toekomst van IoT eruit zou zien, met name in combinatie met de zogeheten ‘energy harvesting devices’, die een zeer belangrijke rol speelden in het onderzoek van VP en de andere teamleden.
Toen Niels Hokke in 2017 toetrad tot het onderzoek van VP, kreeg het idee een nieuwe impuls, dit keer met een breder toepassingsgebied. Het team ging niet alleen kijken hoe ‘batterijloze’ schakelaars vliegtuigen veiliger konden maken, maar wat deze nieuwe ontwikkeling überhaupt betekende voor vliegtuigen.
Airbus organiseert ‘Fly your Ideas’
Toen Airbus in 2019 de Fly your Ideas-wedstrijd aankondigde, kreeg het team eindelijk de kans om hun onderzoek en ideeën met een breder publiek te delen. Daarmee gaf de wedstrijd ook het officiële startschot voor ZED.
Wat begon als een eenvoudige schakelaar werd al snel een veelbelovend concept om vliegtuigen te helpen geld te besparen en hun infrastructuur te versimpelen. Omdat de schakelaars zonder batterijen of bedrading werken, kan het concept makkelijk worden opgeschaald door simpelweg meerdere sensoren te installeren. Niet alleen zijn de schakelaars nu een stuk goedkoper, maar ze zijn ook onderhoudsvriendelijker omdat de batterijen niet elke paar jaar vervangen hoeven te worden.
Suryansh: “Onze schakelaars kunnen gebruikt worden voor automatische gordeldetectie of in tal van andere plekken in het vliegtuig. Het idee was erg simpel, maar het bleek erg goed bij de visie van Airbus te passen, waardoor we uiteindelijk tot winnaar werden uitgeroepen.”
Airbus wilde de ideeën graag samen met het team verder onderzoeken. De eerste ontmoetingen tussen Airbus-ingenieurs en het team hebben al plaatsgevonden, maar door de Corona-pandemie is de verkenningsfase voorlopig op de lange baan geschoven.
Naast de samenwerking met Airbus, gaf het winnen van de wedstrijd het team ook de kans en de middelen om mogelijk een start-up te worden en hun ideeën te valideren.
4TU Impact-challenge
Door Corona-pandemie moest ZED noodgedwongen veel van haar activiteiten tijdelijk stopzetten, maar toen Suryansh de flyer voor de voorrondes van de 4TU Impact Challenge Suryansh zag, besloot het team zich toch aan te melden. ZED won de voorrondes aan de TU Delft en zit nu in de nationale finale die op 19 november online zal plaatsvinden.
Suryansh: “We werden pas ZED toen we ons inschreven voor de challenge. Deze wedstrijd is een belangrijk platform voor ons geweest: het was keerpunt in onze reis. In plaats van ons louter te richten op de lucht- en ruimtevaart, hebben we onze horizon verruimd door te kijken naar iedereen die mogelijk baat kan hebben bij onze technologie. We willen ons onderzoek vertalen van het laboratorium naar de werkvloer en dat is ook hoe wij ons profileren: als vernieuwers die onderzoekservaring naar de industrie brengen. We richten ons niet op één enkele ‘use case’ omdat we ons willen profileren als een innovatiehuis dat werkt aan extreme IoT. En voor de meeste van deze extreme gebruikssituaties moeten we zelfs nieuwe technologie ontwikkelen die momenteel nog niet op de markt beschikbaar is.”
De toekomst
Na de 4TU impact challenge zullen we zeker nog meer van ZED horen: ze zien de toekomst met vertrouwen – en veel ambitie – tegemoet.
Suryansh: “Ons streven is om de wereld volledig batterijvrij te maken. We zijn nu langzaam ons team aan het opbouwen. Zo is Niels na zijn masterscriptie aan de TU Delft full-time aan de slag gegaan om de start-up op te zetten en hebben we Josine, een studente internationale bedrijfskunde- en management in ons team opgenomen, omdat we beseften dat een start-up ook een sterke business case en strategie moet hebben. Vooralsnog blijven we een studententeam, maar we maken volop gebruik van het momentum en varen maar al te graag mee op deze eerste golf. Het is de bedoeling dat ZED binnen een jaar officieel een bedrijf wordt en zijn eerste klant gaat bedienen.”
ZED wil van de wereld een betere en duurzamere plek maken. Meer weten over ZED? Kijk hier naar de online finale van de 4TU Impact Challenge. Meer informatie over de uitdaging en de oplossing van ZED vindt u hier.
De online finale van de 4TU Impact Challenge vond plaats op donderdag 19 november van 15.00 tot 16.30 uur. Acht finalisten van de vier technische universiteiten namen het tegen elkaar op, waarna ZED tot winnaar werd uitgeroepen en gevraagd werd om de Nederlandse handelsmissie te vergezellen naar de Wereldtentoonstelling in Dubai.